woensdag 13 juli 2011

Weer thuis uit Bosnie

Het uitgebreidde verslag van de Mars Mira (vredesloop) komt later maar voordat Jan en ik samen even bijtanken wil ik toch vast wat met jullie delen.

Vrede, liefde en licht daar eindigde ik mijn vorige blog mee.
Het gevoel van vrede, liefde en licht was zoooo aanwezig.
Ruim 8000 mensen liepen met elkaar 3 dagen achtereen in de brandende zon. Een temperatuur tussen de 34 en 43 graden. Dwars door de bossen en over de bergen. Op slippers, croxs, sokken, wandelschoenen en zelfs op bloten voeten. Ruim 8000 mensen overal vandaan.Bosnie, Servie, Kroatie Japan, Canada, Amerika, Frankrijk, Duitsland, Nederland eigenlijk gewoon dus overal vandaan.
Ik heb geen wanklank gehoord of gevoeld tussen al deze mensen in af en toe barre omstandigheden. 's nacht slapen in een tentenkamp, in een tent of gewoon in de blote lucht.
Er werden veel, heel veel verhalen verteld over de oorlog, door mensen die het daar werkelijk mee hadden gemaakt, hun familie en of vrienden. Met maar een doel: Dit mag nooit meer gebeuren!!!  Indrukwekkende verhalen. Heb drie dagen geluisterd en gevoeld en blijf verbijsterd. Iedereen was zo behulpzaam voor elkaar, vol zorg en vol respect. Als er een stuk zo stijl omhoog ging dat je het gevoel had van "ik kom nooit boven"dan voelde je een hand in de rug die je duwde en een hand die je omhoog hielp.  Moslim mensen zeer gelovig en zo vol respect voor elkaar en ieder die meeliep. Hoe komt dat toch dat wij hier zo'n angst laten creeeren voor een Islamitisch geloof. Ik heb de afgelopen week zoveel tolerantie, zoveel respect voor elkaar en zo veel verlangen gezien naar vrede!! Het maakte mij heel blij en ontroerd.
De loop was zwaar, lange dagen lopen 11- 12 uur per dag omdat we langzaam vooruit kwamen ( en ja we kamen altijd in de achterhoede aan) We hadden een team van 7 mensen van Reiki Wereld Wijd die daadwerkelijk aanwezig waren en deelnamen. Maar wij liepen beslist niet alleen, zonder de ongelofelijke stroom van energie die wij tijdens de loop mochten ontvangen was het ons nooit gelukt deze tocht te volbrengen. Wij zijn hier allemaal ontzettend dankbaar voor.
Onze verhalen en foto's komen nog. Eerst even alles laten bezinken en echt thuiskomen.
Dank voor alle support!!!